Rapport från Kulturträdgården

Fredagen den 2 oktober var en solig dag, då trädgårdsgruppen träffades för att rensa i trädgården. Vi har sannerligen haft tur med vädret!

Nu är det rensat runt rötterna vid eken vid Klockaregårdens kortsida och den ger ett helt nytt intryck! Det börjar vissna i rabatterna och vi kommer att klippa bort blad, när de vissnat ner. Köksträdgården har fortfarande besök av kålmaskar och morotsblasten har fallit något djur på läppen, så den är i stort sett väck. Dessutom fanns det ”morotsmaskar”, som smaskade på våra fina morötter. Vi har rensat runt spiggrytan så man kan gå runt den.

Avslutningsvis fikade vi på den gamla bänken mellan rabatterna och njöt av solen tillsammans med pigga trollsländor som flög runt oss.

18 september 2020

Denna vackra höstdag kom fyra medlemmar och rensade och städade i vår trädgård. Rabatternas sista blommor börjar vissna och vi rensade lite i och kring rabatterna. I köks-trädgården är morötter och rödbetor ännu små och det är alltför skuggigt i den delen av köksträdgården för att det ska växa bra. Vi har fått ohyra på grönkålen – en massa larver som äter det gröna. Slyn kring eken mellan Klockaregården och förskolan rensades, men än finns det en del att göra där.

Den planerade äppellunden med tre äppelträd i kanten av ängen beslöt vi att avvakta med, då det är alltför skuggigt på den plats som var föreslagen av trädgårdsarkitekten.Vi beslöt att vi såsom förra året ska köpa några lökar och sätta i rabatterna. Inför nästa års odlingar får trädgårdsgruppen medlemmar lägga förslag på vilka växter vi ska ha – så beslutar vi tillsammans sedan.

Vi njöt av fikat i solen och beslöt att ses om två veckor igen för att göra iordning inför hösten/vintern.

1 sept Ängen är slagen

På kvällen den 31 augusti, då gräset var daggvått, kom Elisabeth och instruerade oss hur man slår med lie. Vi började så smått att träna fram tills mörkret föll. Kvällen var njutningsfullt varm och mörk och avslutades med kaffe och bullar.

Nästa dag tog vi i med nya krafter och fortsatte (träna) att slå ängen med lie. Vi turades om att slå, så alla närvarande fick pröva på slitet. Gräset räfsades ihop och lades i en stor hög och eftersom det är fuktigt ute, så lär det inte torka i höst. Vi kände oss mycket nöjda med vårt arbete och önskar att fler kommer dit och tittar. Se bild på hur det ser ut när Elisabeth startar och sedan hur den nyslagna ängen ser ut!

När vi var i Pilhamn passade vi också på att rensa och snygga till i rabatter och runt dem. Eken vid stigen till Klockaregården rensas från sly och ogräs – ett arbete som kräver stora insatser. En paus kostade vi också på oss och satt och njöt i solen och diskuterade vilka växter vi kan utöka med nästa säsong

7 juli 2020
Nu växer det så det knakar i vår trädgård. Blommorna prunkar och grönsakerna  har satt fart. Ogräset har rensats och nässlorna som trängde in i köksträdgården är bortmotade. Spiggrytan har fått nytt lock och en skylt som ger information om Spiggfiskets historia. Trädgårdsgruppens medlemmar turas om att vattna och se till trädgården och det har fungerat väldigt bra.